
Forretningsfører sameie – priser
Trenger dere forretningsfører for deres sameie eller borettslag? Lurer dere på hva prisene ligger på? Vi hjelper dere med å finne en forretningsfører for sameie til en konkurransedyktig pris.
Dere kan raskt og enkelt sjekke pris på forretningsførsel ved å fylle ut skjemaet nedenfor og på få minutter får dere et uforpliktende prisestimat.
Be om pristilbud
Finn en god pris på forretningsfører for deres sameie eller borettslag
Det er viktig å gjøre en god research ved valg av forretningsfører. Det er mye å tenke over når det kommer til forretningsførerens kompetanse, erfaring, boligselskapets behov og ikke minst pris.
Ulike tilbydere har forskjellig prisstruktur, enten det er timespris, fastpris eller pakkepris.
Vi i Boligtall tilbyr fast tjeneste og pakkeavtale. Dere vil få en lavere pris og høyere verdi sammenliknet med våre enkeltstående tjenester innen forretningsførsel.
Nedenfor kan dere lese mer om hva som er inkludert av tjenester i prisestimatet dere får fra oss. Skulle det dukke opp flere behov underveis, finner vi ut av det sammen og setter sammen en løsning som passer for dere.
Vi er opptatt av å tilrettelegge for dere, slik at dere får de tjenestene dere faktisk trenger.

Hvorfor bør sameier og borettslag ha en forretningsfører?
En fordel med å ha en forretningsfører er at dere får en helhetlig løsning hvor både den økonomiske styringen og det administrative ansvaret inkluderes.
En forretningsfører sørger for
- Profesjonell håndtering av juridiske forhold. Dette reduserer risikoen for at sameiet eller borettslaget støter på juridiske problemer og bøter.
- Effektiv drift og vedlikehold. Rollen koordinerer med leverandører og entreprenører for å sikre jevnt vedlikehold av fellesområder, noe som øker verdien av eiendommen over tid.
- Rådgivning og støtte til styret. De tilbyr ekspertise og veiledning i forbindelse med budsjettering, årsregnskap og beslutninger, noe som hjelper styret med å ta informerte valg.
- Oppfølging av innbetalinger. Mer effektiv innkreving av felleskostnader. De sender ut fakturaer, følger opp utestående beløp og tar hånd om inkassosaker.
- Tidsbesparelser for styret. Styremedlemmer slipper administrative og økonomiske oppgaver. Det gir mer tid til andre ansvarsområder.
- Tilgang til moderne systemer. Digitale plattformer gir sameiet oversikt over økonomi, dokumenter og kommunikasjon. Dette gir enklere tilgang til viktig informasjon for beboerne.
- Langsiktig planlegging. Forretningsføreren bidrar til å utvikle vedlikeholdsplan og sørger for at sameiet har tilstrekkelige midler til fremtidige prosjekter, som større reparasjoner eller oppgraderinger.
Ved å ansette en forretningsfører kan sameiet oppnå en mer profesjonell og smidig drift, som både gir trygghet for styret og skaper verdi for alle beboerne.
Forretningsfører vs regnskapsfører – hva er forskjellen?
Flere lurer på hva forskjellene mellom forretningsfører og regnskapsfører er. Det er lett å tenke at rollene har samme funksjon, men slik er det ikke.
Hva gjør en forretningsfører?
En forretningsfører tar ikke bare hånd om økonomistyringen. Forretningsføreren tar i tillegg hånd om administrasjon, oppfølging av felleskostnader og kontakt med leverandører.
En allsidig rolle som ofte fungerer ofte som en rådgiver for styret og bidrar til at sameiet følger gjeldende lover og regler. I tillegg påser forretningsføreren at alle oppgaver utføres på riktig måte. Rollen kan også fungere som styreleder og prosjektleder.
Forretningsfører er ofte det beste valget når et boligselskap har mangel på tid, ressurser og trenger både økonomisk og administrativ støtte.
Hva gjør en regnskapsfører?
En regnskapsfører fokuserer primært på de økonomiske oppgavene. Bokføring, årsregnskap og skattemelding er er de vanligste oppgavene.
Regnskapsføreren er en spesialist på tall og rapportering. Likevel får dere ofte ikke de de administrative tjenestene som kan gjøre at dere sparer mer tid og penger.
Hva bør vi velge?
Når dere skal velge forretningsfører eller regnskapsfører er det lurt å se på behovet i borettslaget eller sameiet og hvilke tjenester dere ønsker.
En regnskapsfører kan være ideell ved mindre økonomiske behov, mens en forretningsfører er smart når dere ønsker rådgivning, bistand til det administrative og juridiske.

Hvordan bytte forretningsfører?
Vurderer dere å bytte forretningsfører?
Det trenger ikke være vanskelig eller tungvint. Med riktig programvare og tjenester tilpasset deres behov kan dere spare mye tid og penger. Med riktig aktør skjer overføringen effektivt og feilfritt.
Velg en forretningsfører som gir råd og veiledning og som bidrar til kostnadseffektivitet, besparelser og til at styret kan utføre styreoppgavene trygt og effektivt.
Bytt til forretningsfører fra Boligtall
Boligtall har god erfaring med slike bytter og har gode rutiner for en effektiv overgang.
Ved bytte kontrollerer vi at grunnlaget vi mottar er riktig og rydder opp i gamle poster. Erfaringsmessig kan dette spare dere for store beløp.
Vi gir råd ut ifra borettslaget eller sameiets totalsituasjon, ikke bare ut ifra regnskapstallene. Bytter dere til Boligtall får dere ikke bare erfarne, løsningsorienterte forretningsførere, dere får også gode løsninger til en konkurransedyktig pris.
Velg riktig forretningsfører for sameie – pris og løsninger
Velg en forretningsfører som gir dere løsningene dere trenger til en konkurransedyktig pris.
Våre forretningsførere har høy faglig kunnskap og har lang erfaring med forretningsførsel for sameier og borettslag.
Vi gir dere god regnskapsføring, rådgivning og ikke minst et godt samarbeid. Dette klarer vi ved å være tett på, ha god dialog, presise leveranser og en stor porsjon sunn fornuft. Du kan lese mer om våre dyktige forretningsførere her.
Boligtall bistår med det meste innen forretningsførsel, regnskap og økonomistyring.
Les mer om hvordan bytte forretningsfører i denne artikkelen.
Boligtall
- Får det gjort
- Løpende oppfølging
- Erfarne forretningsførere
- Allsidig kunnskap
- Kostnadseffektive
- Konkurransedyktig pris
Tjenester inkludert i prisestimatet
- Faktura- og postmottak
- Løpende regnskapsførsel og bilagshåndtering
- Utarbeidelse og levering av ligningsoppgaver
- Fakturering og innkreving av faste felleskostnader
- Rapportering av årsregnskap til Brønnøysund
- Utarbeidelse av årsregnskap
- Tilgang til styreportal og beboerportal
- Opprettelse av styremail i portal
- Utbetaling av utlegg via portalen
- Løpende informasjon til seksjonseiere angående felleskostnader, vedtekter, husordensregler i portalen
- Oppdatere styret i Brønnøysund
- Årlig utbetaling av styrehonorar
- *Utsending av varsel om årsmøtet
- *Utarbeidelse og utsending av innkalling til årsmøte
- *Deltagelse på årsmøtet
(fysisk, gjelder kun Oslo kommune) - *Utarbeidelse + utsending av protokoll til årsmøtet
- Forslag til driftsbudsjett og felleskostnader
- Løpende kommunikasjon og rådgivning på mail om inkluderte tjenester
- Løpende kommunikasjon og rådgivning på telefon om inkluderte tjenester
- Svare på henvendelser fra seksjonseiere
- Oppstartsbefaring (gjelder kun Oslo kommune)
- Tilgang til heldigitalt årsmøte
*Gjelder kun faste ordinære saker. Dette gjelder blant annet godkjennelse av regnskap og budsjett, valg av styre og fastsette styrehonorar med mer.
Hva sier våre kunder?
«Vi nyter godt av all ekspertisen hos Boligtall ikke bare på økonomistyring, men også deres avtaler og forhandlingsstyrke. De holder oversikt over, og gjennomgår, våre avtaler jevnlig. Det sikrer at vi har det beste markedet har å tilby. Jeg vil gjerne trekke frem at de så på, og reforhandlet forsikringsavtalen vår. Noe som reduserte forsikringspremien vår med hele 57%! Vi benytter også Boligtalls rammeavtale på strøm som sparer oss for store summer i strømutgifter.»
Styreleder i Vendeltoppen Boligsameie
«Vi oppfatter ikke Boligtall som en tradisjonell forretningsfører. De er hele tiden i forkant og ser sameiets behov ofte lenge før vi selv ser det. De er ikke bare gode på økonomistyring, de har for eksempel svært god kompetanse på forsikring. Det fikk vi gleden av da de på eget initiativ forhandlet frem et tilbud på ny forsikring. I det nye tilbudet fikk vi med både bedre vilkår og ikke minst halvert (48% lavere) forsikringspremien.»
Styreleder i Sameiet Østgardsgate 1-3-5
Ofte stilte spørsmål
Her kan du få svar på spørsmål rundt pris på forretningsfører for sameie og borettslag.
Hvilke tjenester dere ønsker og trenger spiller en stor faktor, men også antall enheter / seksjoner dere har i sameiet eller borettslaget.
Prisestimatet er beregnet ut fra pakkepris. Ønskes flere tilleggstjenester så kan dette legges ved i avtalen ved behov og ønske.
De faktureres med fast månedlig faktura.
Det varierer og baserer seg på ulike faktorer. For mindre borettslag kan prisen variere et sted mellom tusen til to tusen kroner pr. boenhet i året. For større borettslag kan man forvente en pris på under tusen kroner pr. boenhet i året. Velger dere Boligtall får dere en konkurransedyktig pris.
Boligtall fakturerer ikke tillegg for løpende dialog og rådgivning. Ønsker dere bistand med rehabiliteringsprosjekter eller håndtering av tidkrevende nabokonflikt, vil vi avtale et fast honorar eller fakturere pr. time for arbeidet vi gjør.
Ja, dere får en fast kontaktperson som kan nås på både telefon og e-post. Som kunde vil du bli prioritert.
Ja, vi har både verktøy som brukes som digitalt styreverktøy og en digital plattform for eierne i boligselskapet.