
Nyttig å vite om tilstandsrapport for borettslag og sameier
Det er et stort ansvar å holde sameiet eller borettslagets bygninger i forsvarlig stand. Med tilstandsrapport får styret oversikt over tilstanden til bygningsmassen, feil, mangler og behov.
Er tilstanden avklart kan styret planlegge målrettet og gjennomføre tiltak på riktige tidspunkter. Ofte trengs bistand fra fagperson.
Hvordan gå frem for å lage en god tilstandsrapport? Det kan dere lese mer om nedenfor.
Om tilstandsrapport
En tilstandsrapport er en omfattende teknisk vurdering av bygningens fysiske tilstand.
Både fellesarealer og tekniske installasjoner gjennomgås. Slitasje, skader, feil og mangler, samt behov for vedlikehold kartlegges.
Rapporten inkluderer anbefalinger for vedlikehold og rehabilitering. Styret lager sammen med fagperson en tidsplan med prioritert rekkefølge på tiltakene. Kostnadsestimat er også ofte inkludert.
Formålet med tilstandsrapporten er å gi styret og beboerne et realistisk bilde av hva som kreves for å opprettholde en trygg og funksjonell bygningsmasse.
Rapporten lages etter en detaljert vurdering av eiendommen og er viktig forarbeid til en vedlikeholdsplan.
Må sameiet eller borettslaget ha en tilstandsrapport?
Det er ingen direkte lovpålagte krav om at borettslag og sameier må ha en tilstandsrapport. Likevel kan det være smart å benytte seg av en ettersom den ofte fungerer som et nyttig verktøy i arbeidet med vedlikehold.
Med en god tilstandsrapport kan boligselskapet også ha et grunnlag for å forhandle frem gode forsikringsordninger.
Tilstandsrapporten gir viktig dokumentasjon om tilstanden til bygningen(e). Den danner et godt grunnlag for arbeidet med vedlikeholdsplanen. Et praktisk verktøy og arbeid som bør gjøres. Det er grunnen til at mange boligselskaper velger å ha en tilstandsrapport.
Det finnes flere ulike anbefalinger og praksiser. Sett dere derfor inn i hvordan dere ønsker å jobbe med tilstandsrapporten.
Rapporten kan gjøre det enklere å overholde styrets forvaltningsplikt.
Hvem har ansvar for at rapporten lages?
Styret i borettslag og sameier plikter å holde eiendommen og bygningen i forsvarlig stand i henhold til lover og regler. Det inkluderer også vurderingen av behovet for en tilstandsrapport.
Før en setter i gang arbeidet med tilstandsvurdering bør det være en felles beslutning fra styret om at tilstandsrapporten skal anvendes.
Det er lurt å inkludere rapporten i årshjulet som en fast oppgave.
Revider den jevnlig og ved tegn på økt slitasje.
Ønsker dere hjelp i arbeidet med å få på plass en tilstandsrapport? Vi kan rådgi og veilede dere i hele eller deler av prosessen.
Hvem kan utføre tilstandsvurdering?
Tilstandsrapporten må utføres av en fagperson med rett kompetanse og erfaring.
Det kan være takstmann, byggingeniør eller bygningssakkyndig.
Når styret velger leverandør, bør dere se etter:
- Kunnskap om regelverk og byggtekniske standarder
- Erfaring med større boligbygg og fellesarealer
- Uavhengighet og nøytralitet
- Evne til å forklare funn på en forståelig måte
- En som kan avklare om VVS og det elektriske anlegget bør undersøkes nærmere
Innholdet i en tilstandsrapport
En tilstandsrapport for borettslag eller sameie vil typisk inneholde:
- Vurdering av byggteknisk tilstand. Da menes tilstanden av tak, fasader, heis, garasjer, vinduer, kjeller, fundament, loft med mer.
- Kartlegging av tekniske installasjoner. Det kan være varme- ventilasjons- og sanitærteknikk, El-anlegg og/eller brannsikring.
- Vurdering av skader som blant annet: fukt, sopp, råte eller andre skader.
- Risikoanalyse av bygningsdeler som krever umiddelbar oppfølging.
- Anbefalinger for kortsiktige og langsiktige vedlikeholdstiltak.
Rapporten kan også inkludere energimerking og forslag til miljøvennlige tiltak.
Hvordan gå frem i arbeidet med rapporten?
Første steg handler om å finne egnet fagkyndig som kan foreta en tilstandsvurdering av bygningsmassen.
Det finnes flere sertifiseringsordninger for takstmenn og bygningssakkyndige som sikrer kvalitet i rapporteringen. Sørg for at den dere velger har de rette sertifiseringene.
Når styret har funnet en kvalifisert for oppgaven, kan en sette i gang befaringen. Da inspiserer den fagkyndige bygningsmassen for skader, mangler og feil.
Underveis i prosessen gjennomgås tegninger, tidligere rapporter og logg for tidligere vedlikehold. Dette for å skape et helhetlig bilde.
Etter befaringen må selve rapporten utarbeides. Det er viktig at den er tydelig, oversiktlig og enkel å forstå. Det er fordi den skal brukes i vedlikeholdsplanen hvor det lages en handlingsplan over flere år.
Hvordan Boligtall kan bistå i arbeidet
Boligtall har gode rutiner for arbeid med tilstandsrapport og har alltid fokus på HMS i vårt arbeid.
Vi kan bistå deres borettslag eller sameie i hele eller deler av prosessen. Alt ettersom hva dere ønsker. Vi kan hjelpe med å finne kvalifisert fagperson for tilstandsvurdering.
Våre forretningsførere kan tolke teknisk innhold, bistå med prioriteringer og hjelpe til med å integrere funnene i en konkret vedlikeholdsplan for jevnlig vedlikehold.
Med oss får dere en strukturert prosess og en forståelig rapport tilpasset deres eiendom.
Med en tydelig rapport blir det enklere å følge opp, dokumentere og kommunisere vedlikeholdsbehov til både beboere og samarbeidspartnere.
Boligtall
- Fast kontaktperson
- Løpende oppfølging
- Erfarne forretningsførere
- Kostnadseffektive
- Kunnskapsrike og allsidige