
Hva er en forretningsfører? – Borettslag og sameier
Hva er en forretningsfører – og hvorfor velger mange borettslag og sameier å bruke en?
Mange styrer velger forretningsfører for økonomistyring, daglig drift og effektiv boligforvaltning i tråd med lover og regler.
Men hva innebærer egentlig rollen som forretningsfører?
Ønsker dere hjelp med økonomi og drift i borettslaget? Få et uforpliktende pristilbud her.
Hva er en forretningsfører?
En forretningsfører er en person som håndterer sameiets eller borettslagets daglige drift, økonomi og juridiske forhold – på vegne av styret.
Forretningsføreren tar hånd om alt fra administrasjon, oppfølging av felleskostnader og kontakt med leverandører.
Rollen er allsidig og fungerer som både administrativ støtte og rådgiver for styret i et borettslag eller sameie. Samtidig sikrer den at alle oppgaver utføres i henhold til gjeldende lover og regler. Rollen kan også fungere som styreleder og prosjektleder.
Forretningsfører er ofte det beste valget når et boligselskap har mangel på tid, ressurser og trenger både økonomisk og administrativ støtte.
Hva gjør en forretningsfører?
Forretningsføreren har mange oppgaver som er avgjørende for at et sameie eller borettslag skal fungere optimalt.
Oppgavene inkluderer blant annet:
- Regnskapsføring og økonomisk rapportering: Forretningsføreren håndterer regnskap, årsoppgjør, fakturering og økonomisk kontroll for boligselskapet.
- Innkreving av felleskostnader og håndtering av betalingsutfordringer.
- Budsjettering og økonomisk planlegging: Utarbeide budsjettforslag og langsiktige økonomiske planer for vedlikehold og investeringer.
- Juridisk rådgivning, etterlevelse av regelverk og håndtering av tvister.
- Håndtering av forsikringer og kontrakter: Forhandle og administrere avtaler med leverandører, forsikringsselskaper og tjenesteleverandører. Det kan eksempelvis være avtale med vaktmester- og renholdsbedrift.
- Innkalling og protokollføring av generalforsamling: Bistå styret med å forberede og gjennomføre generalforsamlinger og styremøter.
Boligtall tilbyr konkurransedyktig forretningsførsel for borettslag og sameier i alle størrelser.
Fordeler ved å bruke forretningsfører
- Redusert administrasjon for styret. En støttespiller for styret som tar hånd om fakturering, regnskap og møteinnkallinger.
- Profesjonell regnskapsføring gir bedre økonomistyring og færre feil.
- Raskere håndtering av tvister og problemer, med juridisk kompetanse til å løse konflikter effektivt.
- Økt etterlevelse av lover og regler i alt arbeid sikrer kvalitet.
- Godt forhandlede avtaler og strukturert oppfølging.
Hvorfor er forretningsfører viktig for sameier og borettslag?
Boligselskapet skal driftes sikkert og på en god måte og dette er styrets fulle ansvar. Borettslag og sameier er regnskapspliktige.
For mange styrer kan det være utfordrende å håndtere økonomi, regelverk og administrative oppgaver på egen hånd. Det krever både tid, ressurser og bred kunnskap, erfaring og kompetanse.
Da kan en forretningsfører være midt i blinken ettersom rollen sørger for:
- Effektiv drift og forvaltning av fellesarealer
- God økonomisk kontroll og rapportering
- Reduserte konflikter mellom beboere
- Overholdelse av lover, forskrifter og HMS
- Profesjonell administrasjon og oppfølging av leverandører og tjenester
Få hjelp av en forretningsfører med høy kompetanse innen boligforvaltning.
Hvem kan være forretningsfører?
Rollen som forretningsfører kan utføres av både eksterne selskaper og enkeltpersoner med relevant kompetanse.
Det kan være regnskapsbyrå med autorisert og godkjent regnskapsfører som kun tar den økonomiske delen av driften.
Eiendomsforvaltere tilbyr ofte en portefølje som er bredere. De tar hånd om økonomi, forvaltning og juridisk rådgivning.
Mange borettslag og sameier velger å samarbeide med profesjonelle forretningsførere med bred erfaring og som har spesialisert seg på boligforvaltning.
Regnskapsfører eller forretningsfører – det kommer helt an på deres behov og ønsker.
Hva koster en forretningsfører?
Prisen for å engasjere en forretningsfører varierer avhengig av boligselskapets størrelse og kompleksitet.
Vanligvis betales et fast månedlig honorar, som dekker regnskapsføring, juridisk rådgivning og administrative tjenester.
Selv om dette er en ekstra kostnad, vil det ofte lønne seg på lang sikt ved å unngå økonomiske feil og konflikter.
Gjør styrets hverdag enklere ved å engasjere en forretningsfører fra Boligtall. Vi tilbyr konkurransedyktige priser. Vi kan gi råd ut ifra boligselskapets totalsituasjon, ikke bare ut ifra regnskapstallene.
Sjekk hvilke tjenester innen forretningsførsel vi tilbyr – og få tilsendt et uforpliktende prisestimat.
Boligtall
- Få det gjort
- Løpende oppfølging
- Erfarne forretningsførere
- Kostnadseffektivt
- Konkurransedyktig pris
