Felleskostnader borettslag og sameie

Felleskostnader i borettslag og sameier

Felleskostnader i borettslag og sameier dekker drift, vedlikehold og tjenester.

Få en oversikt over hva som er viktig å vite, og konsekvensene ved manglende betaling.

Ønsker dere hjelp med innkreving av felleskostnader? Boligtall står klare til å bistå dere.

Hva er felleskostnader?

Felleskostnader er kostnader i borettslag og sameier som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet.

Kostnadene dekker drift og vedlikehold – kommunale avgifter, bygningsforsikring, fellesarealer, kabel-TV, internett, vaktmester og renhold.

Hvordan fordeles felleskostnader i borettslag og sameier?

Fordelingen av felleskostnadene skjer ulikt.

I borettslag brukes fordelingsnøkkel basert på areal eller verdi. I et sameie, som er en sammenslutning av eiere, fordeles kostnadene etter sameiebrøk, nytte eller forbruk.

Vedtektene kan fastsette en annen fordeling dersom eierne er enige. Ulike prinsipper for fordeling kan gjelde avhengig av hva som er avtalt.

Hvilke faktorer påvirker felleskostnadenes størrelse?

Størrelsen påvirkes av bygningens alder og tilstand, størrelse på borettslaget eller sameiet, og antall fellestjenester.

Boligselskap med flere serviceavtaler eller fasiliteter som garasje, treningsrom og felles takterrasser vil ofte ha høyere kostnader enn mindre selskaper med færre fellestjenester. Derfor er det lurt å sjekke dette før kjøp av bolig.

Lave vs. høye felleskostnader – hva er bra?

Lave felleskostnader kan tyde på god økonomi, men ikke alltid. Det kan også bety at beboerne betaler mer selv.

Høy felleskostnad kan være positivt hvis det skyldes investeringer som vedlikeholdsprosjekter, men negativt om det er dårlig styrt og økonomien ikke forvaltes optimalt. Du må vite hva som ligger bak.

Det handler ikke om at lave kostnader er bra og høye er dårlig, men hvordan ressurser forvaltes riktig.

Derfor er det viktig med en forretningsfører som ser hele boligselskapet og tar gode økonomiske beslutninger basert på styrker, utfordringer og muligheter.

Ønsker dere bistand med økonomistyringen og forvaltning av deres felleskostnader?

Kontakt oss for en samtale – vi hjelper dere med alt dere må vite om god økonomistyring.

Hva er fellesgjeld?

Fellesgjeld er boligselskapets lån som finansierer større investeringer; vedlikehold, rehabilitering eller bygging.

Løpende driftskostnader som kabel-TV, vaktmestertjenester, renhold og internett dekkes normalt gjennom de månedlige fellesutgiftene, ikke gjennom fellesgjeld.

Ved å kjøpe en bolig blir du ansvarlig for din andel av fellesgjelden. Hvor mye du betaler i felleskostnader avhenger blant annet av gjeldens størrelse. Har boligselskapet tatt opp lån for å finansiere et rehabiliteringsprosjekt så kan dette føre til høy fellesgjeld, som igjen ofte gir økte felleskostnader.

I borettslag og eierseksjonssameier betales andel av fellesgjelden vanligvis gjennom månedlige felleskostnader. Felleskostnadene dekker både drift og dekker renter og avdrag på fellesgjeld.

Hvor mye må du betale i felleskostnader?

Hvor mye du må betale i felleskostnader varierer fra borettslag til borettslag og sameie til sameie. Størrelsen på fellesgjelden avhenger av driftsavtaler, tjenester, lån og hvor mye som knyttes til den enkelte leilighet.

Ved kjøp av ny bolig med IN-ordning kan en betale ned sin andel av fellesgjelden separat. Betales hele eller deler av gjelden kan du få lavere månedlige felleskostnader for egen bolig.

I eierseksjonssameier der det er fellesgjeld kan seksjonseier også ha mulighet til å betale ned sin andel av fellesgjelden direkte. Eksempelvis via en avtale om individuell nedbetaling. Dette forutsetter at det er lagt til rette for slik nedbetaling i låneavtalen.

Effektiv forvaltning av felleskostnader – borettslag og sameier

Boligtall sikrer korrekt beregning og fakturering av felleskostnader, i henhold til lovverk for både borettslag og sameier.

Vi utfører budsjettering ut fra behov, rapportering av inntekter og utgifter, og bistår ved vurdering av lån for å finansiere vedlikeholdsprosjekter.

Vi tilbyr rådgivning og veiledning.

Økning av felleskostnader i borettslag og sameier

Det er flere faktorer som kan gjøre at felleskostnadene må økes.

Felleskostnader kan økes ved behov for større vedlikeholds- eller renovasjonsprosjekter. F. eks. fasadeoppussing, takarbeid eller rørskift, installering av fiber eller garasjebygging.

Endringer i vann- og avløpsgebyrer eller eiendomsskatt kan gi økte kommunale avgifter som igjen kan gi høyere felleskostnader.

Hvis strømleverandør eller leverandør av fjernvarme øker prisene vil det påvirke felleskostnadene.

Hva skjer hvis felleskostnader ikke betales?

Manglende betaling av felleskostnader kan få alvorlige konsekvenser boligselskapet. Det påvirker økonomien, og kan føre til redusert vedlikehold og fellestjenester.

Boligtall har effektive rutiner for oppfølging av innbetalinger for å sikre at boligselskapet får inn utestående felleskostnader.

Dersom betaling fortsatt uteblir kan inkasso eller i verste fall tvangssalg bli aktuelt. Boligtall håndterer disse prosessene i henhold til gjeldende regelverk.

Ønsker dere hjelp med innkreving av felleskostnader? Vi hjelper dere.

Boligtall

  • Fast kontaktperson
  • Løpende oppfølging
  • Erfarne forretningsførere
  • Kostnadseffektive
  • Kunnskapsrike og allsidige