Felleskostnader borettslag og sameie

Felleskostnader i borettslag og sameier

Felleskostnader i borettslag eller sameie dekker drift, vedlikehold og tjenester som sikrer et trygt bomiljø.

Effektiv forvaltning av felleskostnader er viktig for økonomisk stabilitet.

Boligtall sikrer trygg og forutsigbar økonomistyring.

Hva er felleskostnader?

Felleskostnader er kostnader i borettslag og sameier som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet.

Kostnadene dekker daglig drift og vedlikehold – som kommunale avgifter, bygningsforsikring, fellesarealer, kabel-TV, internett, vaktmester og renhold.

Hvordan fordeles felleskostnader i borettslag og sameier?

Kostnadene fordeles ulikt i borettslag og sameier.

I borettslag skjer fordelingen ofte etter fordelingsnøkkel som baseres på areal eller verdi. I et sameie, som er en sammenslutning av eiere, fordeles kostnadene etter sameiebrøk, nytte eller forbruk.

Vedtektene kan fastsette en annen fordeling dersom berørte eiere uttrykkelig sier seg enig. Her kan ulike prinsipper for fordeling komme til anvendelse avhengig av hva som er avtalt.

Hvilke faktorer påvirker felleskostnadenes størrelse?

Størrelsen påvirkes av bygningens alder og tilstand, størrelse på borettslaget eller sameiet, og antall fellestjenester.

Boligselskap med omfattende serviceavtaler eller fasiliteter som garasje, treningsrom og felles takterrasser vil ofte ha høyere kostnader enn mindre selskaper med færre fellestjenester.

Lave vs. høye felleskostnader – hva er bra?

Lave felleskostnader gir uttrykk for en god økonomi – men det trenger ikke å stemme. Det kan også bety at beboerne betaler mer selv.

Høy felleskostnad kan være positivt hvis det skyldes investeringer som vedlikeholdsprosjekter, men negativt om det er dårlig styrt og økonomien ikke forvaltes optimalt. Du må vite hva som ligger bak.

Det handler ikke om at lave kostnader er bra og høye er dårlig, men hvordan ressurser forvaltes på riktig måte.

Derfor er det viktig med en forretningsfører som ser hele boligselskapet og tar gode økonomiske beslutninger basert på styrker, utfordringer og muligheter.

Ønsker dere bistand med økonomistyringen og forvaltning av deres felleskostnader?

Kontakt oss for en samtale – vi hjelper dere med alt dere må vite om god økonomistyring.

Hva er fellesgjeld?

Fellesgjeld er et lån som et borettslag eller sameie har tatt opp for å finansiere større investeringer, som vedlikehold, rehabilitering eller byggearbeid.

Løpende driftskostnader som kabel-TV, vaktmestertjenester, renhold og internett dekkes normalt gjennom de månedlige fellesutgiftene, ikke gjennom fellesgjeld.

Ved å kjøpe en bolig blir du ansvarlig for din andel av fellesgjelden. Hvor mye du betaler i felleskostnader avhenger blant annet av gjeldens størrelse. Har boligselskapet tatt opp lån for å finansiere et rehabiliteringsprosjekt så kan dette føre til høy fellesgjeld, som igjen ofte gir økte felleskostnader.

I borettslag og eierseksjonssameier betales andel av fellesgjelden vanligvis gjennom månedlige felleskostnader. En del av felleskostnadene dekker driftskostnader, en annen del dekker renter og avdrag på fellesgjelden.

Hvor mye må du betale i felleskostnader?

Hvor mye du må betale i felleskostnader varierer fra borettslag til borettslag og sameie til sameie. Størrelsen på fellesgjelden i et boligselskap avhenger av flere faktorer. Blant annet hvilke driftsavtaler, tjenester og lån som er tatt opp, samt hvor mye som knytter seg til den enkelte leilighet.

Ved kjøp av ny bolig med IN-ordning kan en betale ned sin andel av fellesgjelden separat. Dette gir større fleksibilitet. Ønsker man å betale ned hele eller deler kan bidra til lavere månedlige felleskostnader for din egen bolig.

I eierseksjonssameier der det er fellesgjeld kan seksjonseier også ha mulighet til å betale ned sin andel av fellesgjelden direkte. Eksempelvis via en avtale om individuell nedbetaling. Dette forutsetter at det er lagt til rette for slik nedbetaling i låneavtalen.

Effektiv forvaltning av felleskostnader – borettslag og sameier

Boligtall sikrer korrekt beregning og fakturering av felleskostnader, i henhold til lovverk for både borettslag og sameier.

Vi utfører budsjettering ut fra behov, rapportering av inntekter og utgifter, og bistår ved vurdering av lån for å finansiere vedlikeholdsprosjekter.

Vi tilbyr rådgivning og veiledning.

Økning av felleskostnader i borettslag og sameier

Det er flere faktorer som kan gjøre at felleskostnadene må økes.

Boligselskapet kan forvente økning av felleskostnader ved behov for større vedlikeholds- eller renovasjonsprosjekter. Eksempelvis oppussing av fasade, tak eller utskifting av rør. Eller andre situasjoner som eksempelvis installering av fiber eller bygging av garasje.

Endringer i vann- og avløpsgebyrer eller eiendomsskatt kan gi økte kommunale avgifter som igjen kan gi høyere felleskostnader.

Hvis strømleverandør eller leverandør av fjernvarme øker prisene vil det påvirke felleskostnadene.

Hva skjer hvis felleskostnader ikke betales?

Manglende betaling av felleskostnader kan få alvorlige konsekvenser for borettslaget og sameiet som helhet. Det påvirker økonomien, som igjen kan påvirke blant annet vedlikehold og fellestjenester.

Boligtall har effektive rutiner for oppfølging av innbetalinger for å sikre at boligselskapet får inn utestående felleskostnader.

Dersom betaling fortsatt uteblir kan inkasso eller i verste fall tvangssalg bli aktuelt. Boligtall håndterer disse prosessene i henhold til gjeldende regelverk.

Ønsker dere hjelp med innkreving av felleskostnader? Vi hjelper dere.

Boligtall

  • Fast kontaktperson
  • Løpende oppfølging
  • Erfarne forretningsførere
  • Kostnadseffektive
  • Kunnskapsrike og allsidige