
Om regnskap for borettslag og sameier
Regnskap for borettslag og sameier skiller seg fra annen type regnskap. Regnskapet skal gi beboere trygghet, styret oversikt og ikke minst sikre en bærekraftig økonomi for fremtiden.
Er dere i styret usikker på om dere skal føre regnskapet selv eller engasjere en ekstern regnskapsfører?
Les mer om hva som er viktig å tenke over vedrørende regnskap og om en ekstern regnskapsfører er noe for dere.
Hva innebærer regnskap for borettslag og sameier
Med regnskap for borettslag og sameier må det sørges for en strukturert fremstilling av boligselskapets budsjett, inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld.
Med en felles økonomisk oversikt er det mulig for alle å følge med på hvordan fellesmidlene brukes.
Et godt regnskap synliggjør hvor mye som går til drift, vedlikehold og forsikringer. I tillegg til hvordan felleskostnader fordeles og brukes, og hvilke langsiktige investeringer som er planlagt.
Har alle boligselskaper regnskaps- og revisjonsplikt?
Revisjonsplikt gjelder alltid for borettslag, uansett størrelse. Revisor går gjennom regnskapet for feil eller mangler og sikrer at alle tall stemmer.
Sameier har regnskapsplikt jf. § 64 i eierseksjonsloven.
I henhold til eierseksjonsloven § 65 skal større sameier med 21 eller flere seksjoner føre regnskap og i tillegg utarbeide årsregnskap og årsberetning i samsvar med bestemmelser. De har også plikt til å ha revisor.
Mindre sameier velger likevel ofte å ha revisor for å sikre kvalitet og beboernes tillit.
Uansett størrelse på boligselskapet mener vi god regnskapsførsel er viktig og en fordel for alle.
Boligtall hjelper både små og store boligselskaper med regnskapet.
Når og hvordan fastsettes regnskapet?
Når fastsettes regnskap for borettslag og sameier? For borettslag fastsettes det på generalforsamlingen og for sameiet på årsmøtet. Møtene finner sted på våren innen utgangen av juni.
Det er styret, ofte i samarbeid med en regnskapsfører, som står for den praktiske utarbeidelsen av regnskapet. Det er viktig at regnskapet følger bokføringsloven og regnskapsloven.
Ved føring av regnskapet for boligselskapet vil alle inntekter og kostnader gjennom året bokføres. Deretter føres oppstilling av resultatregnskapet og balansen.
Deretter lages årsregnskapet som styret presenterer på årsmøtet eller generalforsamlingen.
Hva inngår av regnskapsoppgaver?
Fastsetting av budsjett
Regnskapsfører må være tidlig ute med å planlegge kjente kostnader som går til blant annet den daglige driften, uforutsette kostnader og sparing.
Med et langsiktig budsjett skapes god oversikt og et godt grunnlag for arbeid med vedlikehold og felleskostnader. Budsjettet må oppdateres jevnlig og justeres ved behov.
Oversikt over inntekter og kostnader
Boligselskapets inntekter skapes som oftest gjennom felleskostnadene.
Mange boligselskaper har også fellesgjeld hvor renter og fradrag må betales ned. Det gjøres oftest med felleskostnadene.
For å fastsette felleskostnader er det vanlig at borettslag bruker fordelingsnøkkel, og sameier bruker sameiebrøk.
Digitale verktøy effektiviserer arbeidet
For å kunne sikre optimal og effektiv regnskapsføring er det en fordel å bruke et digitalt, brukervennlig regnskapsprogram som kan automatisere deler av arbeidet.
Med gode rutiner kan bokføring, fakturering, bilagsføring, rapportering og integrasjon med banken forenkles. Velg et program som er anerkjent, hvor dere kan få nødvendig hjelp og rådgivning ved behov.
Dokumentering
Fakturaer, kvitteringer og bilag må inn i regnskapsprogrammet. Lag gode rutiner for bokføring og registrer de fortløpende.
Pass på at alt er leselig og inneholder nødvendig informasjon. Dette kan automatiseres i programmet. Likevel er det viktig at regnskapsfører kontrollsjekker at alt stemmer.
Bør vi ta regnskapet selv eller outsource?
Utarbeide regnskapet selv
Det er viktig å gjøre en vurdering om styret innehar nødvendig kompetanse, ikke bare innen regnskapsføring men også innen boligforvaltning. Vurder også om det er rimeligere å ta jobben selv.
Styret kan få mer innsikt ved å ta oppgaven selv. Det vil kreve tid, kunnskap og kapasitet. Har man dette på plass kan en sånn løsning være rimelig.
Går en glipp av regnskapsoppgaver eller det blir feil i regnskapet vil det kunne medføre kostnader på lengre sikt. Vinninga kan rett og slett gå opp i spinninga. Derfor er det viktig at den som tar oppgaven har rett kompetanse.
Engasjere ekstern regnskapsfører
En ekstern autorisert regnskapsfører kan ta alle regnskapsoppgavene for dere. Det kan forenkle styrehverdagen.
Regnskapsoppgavene inkluderer som oftest budsjett, løpende regnskapsføring, utarbeidelse av årsregnskap og økonomisk rådgivning.
Med en profesjonell regnskapsfører er dere sikret at alle oppgaver utføres på riktig måte og i henhold til gjeldende lover og regler.
Velg en ekstern regnskapsfører som innehar god erfaring med regnskapsføring for borettslag og sameier. Sjekk referanser og at de er autoriserte regnskapsførere.
Boligtall – regnskap for borettslag og sameier
Å velge rett aktør for regnskap kan være avgjørende for boligselskapets økonomi. Vi har spesialisert oss på regnskapstjenester for både små og store borettslag og sameier.
Vi tar oss av budsjett, løpende regnskapsføring, innkreving av felleskostnader, utarbeidelse av årsregnskap og økonomisk rådgivning.
For oss handler regnskapsførsel om innsikt i hvordan det enkelte boligselskap fungerer i praksis, nøyaktighet kombinert med effektivisering.
Rutine med oss som deres regnskapsfører
Boligtall kartlegger hvordan selskapet er organisert og får oversikt over eksisterende prosesser og den økonomiske situasjonen.
Deretter opprettes rutiner via vårt forvaltningssystem ON Property. Alle transaksjoner føres fortløpende, slik at tallene alltid er oppdatert.
- Enkel tilgang og innsyn til oppdatert informasjon
- Tydelige rapporter – kan hentes ut når dere ønsker
- Rådgivning ifht. budsjett, vedlikeholdsplan og planlegging
Ønsker dere en forretningsfører som kan ta seg av det administrative?
Boligtall
- Fast kontaktperson
- Løpende oppfølging
- Erfarne forretningsførere
- Kostnadseffektive
- Kunnskapsrike og allsidige
