Organisering av parkering  sameie og borettslag.

Organisering av parkering – sameie og borettslag

​God organisering av parkering i sameie og borettslag er viktig. Med en rettferdig og gjennomtenkt ordning vil dere kunne unngå feilparkeringer, misforståelser og konflikter.

For god organisering bør dere sette dere inn i hvilke muligheter som finnes, vanlige utfordringer og hva som må tas hensyn til. Unngå de typiske fellene.

Ønsker dere veiledning eller rådgivning? Boligtall bistår dere i prosessen med organisering av parkering.

Parkeringsordninger i borettslag og sameier bestemmes hovedsakelig av hvem som eier parkeringsplassene og hva som er bestemt i vedtekter og i noen tilfeller husordensregler.

Hvem eier parkeringsplassene?

Det er viktig å kartlegge hvem som eier parkeringsplassene. Dette for å kunne forstå hvordan parkeringen er organisert, men også for å se hvilke muligheter styret har til å påvirke organiseringen.

I både sameier og borettslag kan parkeringsplassene enten være fellesareal eller en tinglyst tilleggsdel til den enkelte leilighet.

Plassene kan også være organisert i egne garasjelag, garasjesameier eller garasjeseksjoner med egne vedtekter.

Når eierskapet er kartlagt er det viktig å finne frem og forstå bestemmelsene i de vedtektene som påvirker organiseringen.

Hvordan påvirker vedtekter organisering av parkeringsplasser?

Vedtekter kan ha bestemmelser som regulerer bruken, kostnadsfordelinger og hvordan parkering skal organiseres.

Der parkeringen er en del av fellesarealet kan det for eksempel være bestemmelser om at parkeringsplass hører med til hver leilighet. Et annet eksempel er at styret organiserer parkeringen etter ventelister.

Garasjelag og garasjesameier kan ofte ha eget styre og egne vedtekter. Det er da egne bestemmelser og hvordan vedlikehold, ladestasjoner for elbil og eierskifter skal håndteres.

Bestemmelsene i vedtektene må forstås for å kunne skjønne hvordan parkeringene er organisert. Hvis bestemmelsene i vedtektene ikke stemmer med faktisk organisering, bør styret ta grep. 

Hvordan kan styret påvirke organiseringen?

I garasjelag og garasjesameier med eget styre og egne vedtekter er det styrets ansvar å drifte garasjelaget eller garasjesameiet i tråd med vedtektene.

Dersom vedtektene skal endres vil det ofte kreve 2/3 flertall.

Dersom den ønskede endringen i vedtektene gir noen eiere/brukere av parkeringen dårligere rettigheter, eller høyere andel av kostnader, vil det som regel kreve spesifikt samtykke fra dem det gjelder.

I sameier og borettslag der parkeringen er fellesarealer har styret ofte en større mulighet til å påvirke hvordan plassene skal organiseres.

Organiseringen må likevel styres i henhold til bestemmelsene i vedtektene.

Dersom vedtektene skal endres, kreves 2/3 flertall.

Gjelder egne lover for parkering i sameie og borettslag?

Ja, det finnes en rekke regler og lover som styret må forholde seg til i både eierseksjonsloven og i borettslagsloven.

Det stilles blant annet krav til HC-parkering og tilrettelegging for ledere til EL bil i eierseksjonsloven.

Les mer om HC-parkering her. Les mer om tilrettelegging for el-bli ledere her.

Noen bestemmelser relatert til parkering i borettslagsloven

Styret har ansvar som forvalter av fellesarealene, inkludert parkeringsplassene.

  • I henhold til borettslagsloven (2003) kan styret i et borettslag sette regler for hvem som har rett til plasser og hvordan parkeringen organiseres, jf. § 5-11.
  • Andelseier har rett til å bruke fellesareal til det fellesarealet er ment for, jf. § 5-1.
  • Andelseier har også vedlikeholdsplikt i forhold til fastsatte vedtekter, jf. § 5-12.

Noen bestemmelser i eierseksjonsloven – relatert til parkering

Parkeringsplasser kan være tilknyttet den enkelte seksjon som en tilleggsdel, og eier har da eksklusiv bruksrett.

I andre tilfeller har sameiet et fellesareal med bruksrett. Den delen av fellesarealet som brukes til parkering kan ofte være en egen næringsseksjon. En seksjon som skal brukes til annet en bolig.

Styret i sameier må ta hensyn til ved organisering av parkering:

  • I henhold til eierseksjonsloven (2017) kan bruksenheten kun brukes til det den er ment for. Endring av bruksformålet krever reseksjonering, jf. § 25.
  • Bruken må ikke påføre seksjonseiere skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte, jf. § 25.
  • En seksjonseier kan få midlertidig enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealet i inntil 30 år. jf. § 25.
  • Med samtykke fra styret kan seksjonseier anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, jf. § 25.
  • Det kan ikke inntas bestemmelser i vedtektene som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning, jf. § 27.
  • I henhold til eierseksjonsloven § 26 må sameiet sikre at parkeringsplasser gjøres tilgjengelige for personer med nedsatt funksjonsevne.

Utfordringer ved organisering av parkering i sameie og borettslag

Vanlige utfordringer ved organisering av parkering i sameie og borettslag styret bør ta stilling til:

Det er ofte er færre tilgjengelige parkeringsplasser enn det er beboere.

Manglende eller uklare retningslinjer for tildeling og bruk av plassene. Det kan skape forvirring og uenighet blant beboerne.​

Feilparkering eller ulovlig parkering. kan være kilde til frustrasjon blant beboere og et behov for håndheving av regler.​

Tilrettelagt plass: For få HC-parkeringsplasser og riktig tildeling av disse.

Vi i Boligtall har har kunnskap og erfaring med organisering av parkering i både små og store sameier og borettslag. Ved å rådgi og veilede styret kan vi bidra til å kunne organisere parkeringsplassene på best mulig måte.

Boligtall

  • Får det gjort
  • Løpende oppfølging
  • Erfarne forretningsførere
  • Kostnadseffektive
  • Kunnskapsrike og allsidige