Hva er en forretningsfører? Borettslag og sameie

Hva er en forretningsfører?

«Hva er en forretningsfører?» – et spørsmål mange eiere i sameier og borettslag stiller seg.

Mange styrer velger å engasjere en forretningsfører for bistand med økonomisk styring og effektiv boligforvaltning.

Forretningsføreren sørger for at daglige drift går smidig og i henhold til gjeldende lover og regler.

Men hva innebærer egentlig rollen som forretningsfører? Hvorfor er den så viktig for boligselskapet?

Hva gjør en forretningsfører?

Forretningsføreren har mange oppgaver som er avgjørende for at et sameie eller borettslag skal fungere optimalt.

Dette inkluderer blant annet:

  • Innkreving av felleskostnader: Sørge for at alle beboere betaler sine fellesutgifter til riktig tid og håndterer eventuelle betalingsutfordringer. Ved tilfeller av inkasso følges dette opp.
  • Budsjettering og økonomisk planlegging: Utarbeider budsjettforslag og langsiktige økonomiske planer for vedlikehold og investeringer.
  • Juridisk rådgivning og etterlevelse av regelverk: Sikrer at boligselskapet overholder gjeldende lover og forskrifter, som borettslagsloven og eierseksjonsloven. De kan ofte ta seg av oppståtte tvister eller andre saker som krever juridisk kompetanse.
  • Håndtering av forsikringer og kontrakter: Forhandler og administrerer avtaler med leverandører, forsikringsselskaper og tjenesteleverandører. Det kan eksempelvis være avtale med vaktmester- og renholdsbedrift.
  • Innkalling og protokollføring av generalforsamling: Bistår styret med å forberede og gjennomføre generalforsamlinger og styremøter.

Er dette oppgaver dere ønsker hjelp med?

Boligtall kan bistå små og store borettslag eller sameier med en forretningsfører.

En støttespiller for styret som utfører oppgavene til en konkurransedyktig pris.

Hvorfor er forretningsfører viktig for sameier og borettslag?

Boligselskapet skal driftes sikkert og på en god måte og dette er styrets fulle og hele ansvar. Borettslag og sameier er regnskapspliktige.

Borettslag har revisjonsplikt. Sameier med 21 seksjoner eller flere har samme plikt.

Det kan virke som en overveldende oppgave ettersom det både krever tid, ressurser og bred kunnskap og erfaring.

For mange styrer kan det være utfordrende å håndtere økonomi, regelverk og administrative oppgaver på egen hånd.

Da kan en forretningsfører være midt i blinken.

Rollen kan være en viktig ressurs for boligselskapet ettersom rollen sørger for:

  • Effektiv drift og forvaltning av fellesarealer
  • God økonomisk kontroll og rapportering
  • Reduserte konflikter mellom beboere
  • Overholdelse av lover og forskrifter og ofte HMS-arbeid
  • Profesjonell administrasjon og oppfølging av leverandører og tjenester

Å ha en forretningsfører er ikke et krav for boligselskapet men absolutt en fordel om styret ønsker avlastning og å bruke tid på andre viktige oppgaver.

Få hjelp av en forretningsfører med høy kompetanse innen boligforvaltning.

Hva er en forretningsfører i forhold til styret?

Forskjellen mellom forretningsfører og styret

Styret i borettslag og sameier har det øverste ansvaret for beslutninger og strategiske valg.

Forretningsføreren fungerer som en rådgiver og administrativ støtte som utfører de praktiske oppgavene på vegne av styret. Rollen er fleksibel og kan i tillegg fungere som prosjektleder.

Dette gir styret mer tid til å fokusere på viktige beslutninger og beboernes trivsel.

Hvem kan være forretningsfører?

Rollen som forretningsfører kan utføres av både eksterne selskaper og enkeltpersoner med relevant kompetanse.

Ofte kan man velge mellom noen forskjellige tilbydere av forretningsførsel.

Regnskapsbyrå med autorisert og godkjent regnskapsfører som kun tar den økonomiske delen av driften. Hovedfokus ligger da på økonomitjenester og økonomistyring, uten fokus på administrasjon og forvaltning.

Eiendomsforvaltere tilbyr ofte en portefølje som er bredere. De tar hånd om økonomi, forvaltning og juridisk rådgivning.

Mange borettslag og sameier velger å samarbeide med profesjonelle forretningsførere som har spesialisert seg på boligforvaltning.

Regnskapsfører eller forretningsfører – det kommer helt an på deres behov og ønsker.

Hva koster en forretningsfører?

Prisen for å engasjere en forretningsfører varierer avhengig av boligselskapets størrelse og kompleksitet.

Vanligvis betales et fast månedlig honorar, som dekker regnskapsføring, juridisk rådgivning og administrative tjenester.

Selv om dette er en ekstra kostnad, vil det ofte lønne seg på lang sikt ved å unngå økonomiske feil og konflikter.

Hvordan velge riktig forretningsfører?

Når et sameie eller borettslag skal velge forretningsfører, er det viktig å vurdere følgende:

  • Erfaring og kompetanse innen boligforvaltning
  • Referanser fra andre borettslag og sameier
  • Digital plattform og rapporteringsverktøy
  • Pris og fleksibilitet i tjenestetilbudet

En god forretningsfører er ikke bare en regnskapsfører, men en strategisk samarbeidspartner som hjelper styret med å ta gode beslutninger og skape et trygt og velfungerende bomiljø.

På utkikk etter forretningsfører? Velg Boligtall

Gjør styrets hverdag enklere ved å engasjere en forretningsfører fra Boligtall.

Vi kan gi råd ut ifra borettslaget eller sameiets totalsituasjon, ikke bare ut ifra regnskapstallene. 

Bytter dere til Boligtall får dere ikke bare erfarne, løsningsorienterte forretningsførere, dere får også gode løsninger til en konkurransedyktig pris.

Les mer om hvilke tjenester innen forretningsførsel vi tilbyr. Her kan dere også få tilsendt et uforpliktende prisestimat for deres sameie eller borettslag.

Boligtall

  • Få det gjort
  • Løpende oppfølging
  • Erfarne forretningsførere
  • Kostnadseffektivt
  • Konkurransedyktig pris